top of page
  • Petra Dujmic

Zašto nam francuski zvuči tako lijepo?

Updated: May 2, 2020

Kad sam odlučila da želim naučiti francuski u četvrtom razredu, nije mi trebalo dugo da identificiram koje riječi na francuskom jeziku mi se sviđaju najviše. Ono što je u početku probudilo moju znatiželju (i eventualnu opsesiju) za francuski jezik bilo je, uostalom, naoko melodična priroda jezika s ritmom pjesme. Svake večeri bi se ritualno sjetila da uključim svoje Rosetta Stone slušalice u stari laptop svojih roditelja i vježbam izgovaranje riječi poput "fille", "malade" i "joyeux". Nikad mi nije palo na pamet pitati zašto su mi se više sviđale ove određene riječi nego one s jačim slogovima. Riječi poput "malade" su mi jednostavno zvučile gracioznije i mirnije, kao da je njihova svrha oslikati prekrasan prizor čokoladnim kroasanima i espressom. Međutim, sada kad sam već završila svoj posljednji blog na temu sitnica glazbenih preferencija među različitim kulturama, odlučila sam otvoriti svoj laptop (nadogradnja sa starog kompjutera mog roditelja:)) i istražiti neke od razloga za naše prirodne sklonosti različitim zvukovima. Jedan od najsloženijih i najfascinantnijih članaka koji se pojavio na moj Google search napisala je gospođa Carmen Álvarez-Mayo, predavačica španjolskog na Sveučilištu York. U članku je gospođa Álvarez-Mayo objasnila, ne iznenađujuće, da je naš emocionalni odgovor na zvukove različitih riječi u velikoj mjeri ovisan “o tome koja iskustva u našem životu pridajemo njima i kako ljudi u našoj zajednici koriste te riječi.” Da sam bila bolesna s gripom kada sam kao desetogodišnjak naučila riječi “fille,” “malade,” and “joyeux,” vjerojatno ih ne bih pamtila kao takve lijepe, melodične riječi. Ovaj fenomen kojim naše raspoloženje i kontekst utječu na naše privrženost osjećajima određenim sjećanjima danas je poznat kao memorija ovisna o kontekstu i stanju. Kao i kod glazbenih sklonosti, i naša kultura može utjecati na naš emocionalni prijem određenih zvukova. Gospođa Álvarez-Mayo primjećuje da su desetljećima pjesnici i romanopisci svih nacionalnosti u svoja književna djela ugrađivali riječi koje sadrže određene zvukove kako bi oponašali zvukove prirode. Stoga, slušanje zvukove poput /s/ može nas prirodno podsjećati na šištajući zvuk vjetra ili mora, ne samo zbog našeg univerzalnog izlaganja zvukovima ovih prirodnih elemenata, već i zbog našeg individualnog izlaganja kulturnim piscima koji su koristili te zvukove da bi stvorili određeno raspoloženje ili osjećaj u mnogim svojim popularnim književnim djelima. Osim konteksta, raspoloženja, i kulture, ima li nešto u prirodi samih zvukova što nas upućuje na određene riječi? Naravno! Istraživači su otkrili da ljudi obično preferiraju riječi koje imaju "dva ili tri sloga, kratke samoglasnike, i lako izgovorene konsonantalne zvuke, poput / l /, / s / i / m /." Drugim riječima, ljudi imaju tendenciju da vole zvukove—koji se nazivaju i fonema ili temeljne sastavnice riječi—koji zahtijevaju malo napora da se izgovore. Zanimljivo je da takve "blage" zvukove bebe lakše izgovaraju, zbog čega se pitam...je li se naša preferencija prema konsonantalnim riječima razvila kako bi odrasli brže i češće prepoznali konsonantalne zvukove vlastitog djeteta? Naravno, u određivanju razloga zvučnih sklonosti također je važna intonacija. Čak i ako čujemo blagu, konsonantalnu riječ na stranom jeziku, naša ljubav prema tom zvuku vjerojatno će se smanjiti ako se zvuk izgovara oštro, razdraženo, ili žalostno. Da je moj Rosetta Stone CD vikao na mene da zapamtim neke riječi, dok u drugim trenucima prijateljskim glasom pljeskao mojim napretkom, sigurno bih više voljela zvukove čija je intonacija bila pozitivna i uzdižuća!

Zvukovi na stranom jeziku koji možemo izvrsno izgovoriti također su često na našem popisu najdražih riječi. Osjećamo se uzdignutim i kompetentnim kada pravilno izgovorimo fonetski složene riječi, poput "anniversaire", i zatim smo skloni preferirati taj rijec, čak i ako njena konotacija nije nužno dobra. U stvari, gđa Álvarez-Mayo naglašava da kada govore strani jezik, većina ljudi ne poštuju konotacije riječi (ili raspoloženju koje riječ stvara zbog značenja ili detonacije) prilikom određivanja zvučnih preferencija. Pretpostavljam da je zbog tog fenomena riječ “malade”—francuska riječ za “bolesna”—uvijek bio jedan od mojih osobnih favorita! References:


Álvarez-Mayo, Carmen. “Language: Why We like Some Words More than Others.” The Conversation, 6 Feb. 2020, theconversation.com/language-why-we-like-some-words-more-than-others-102504.


McWhorter, John. “The World's Most Efficient Languages.” The Atlantic, Atlantic Media Company, 13 May 2019, www.theatlantic.com/international/archive/2016/06/complex-languages/489389/.


*Slika je uzeo Adrien xplr (https://unsplash.com/@adri1xplr) na Unsplash.com.*


33 views

Recent Posts

See All

コメント


bottom of page